دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: واکنش نمایندگان به خروج طرح لزوم انگشت نگاری از اتباع آمریکائی در مبادی ورودی کشور از دستور کار مجلس برای دقایقی فضای مجلس را در روز دوشنبه متشنج کرد.

رسیدگی به طرح لزوم انگشت نگاری از اتباع آمریکائی در مبادی ورودی کشور درجلسه علنی روز دوشنبه مجلس این‌گونه آغاز شد که 6 نفر از امضاء کنندگان فوریت این طرح امضاهای خود را پس گرفتند.

به گزارش خانه ملت، حمیدرضا حاجی بابائی در هنگام رسیدگی به طرح فوق الذکر گفت: با توجه به اینکه آقایان حاجی بابائی، موسی قربانی،‌ محمدحسن ابوترابی فرد، قاسم عزیزی، محسن کوهکن و احمد پیش بین که از امضاء کنندگان فوریت طرح بودند امضاء خود را پس گرفتند برای دقایقی فضای مجلس را متشنج کرد .

اما این اعلام نظر واکنش انتقادآمیز نمایندگان را بدنبال داشت.

میرتاج الدینی: نمی توانید طرح را از دستور خارج کنید

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز با استناد به موادی از آئین نامه داخلی اظهار داشت: با توجه به اینکه قبلا‌ یک فوریت این طرح در جلسه دیروز مجلس مطرح شده شما نمی توانید آنرا از دستور کار مجلس خارج کنید.

محمدحسن ابوترابی فرد که در نبود غلامعلی حداد عادل و محمدرضا باهنر ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار داشت: آئین نامه مجلس می گوید اگر نمایندگان موافق طرح امضایشان را پس بگیرند می توان طرح را از دستور کار مجلس خارج کرد.

طلائی نیک: مجلس را نشکنیم

رضا طلائی نیک نیز در اعتراض به تصمیم هیات رئیسه در این خصوص گفت :‌اینگونه برخورد با مجلس صحیح نیست، مجلس را با اقدامات ناصواب نشکنیم.

نماینده بهار و کبودر آهنگ خطاب به نائب رئیس مجلس گفت: این طرح اگر بر اساس ماده 141 به مجلس آمده است طراحان اصلی باید امضایشان را پس بگیرند و نه کسانی که در مرحله بعد فوریت طرح را امضا کردند.

وی افزود: از آن جایی که فوریت طرح رای آورده است پس سلب فوریت هم باید رای بیاورد و حال چگونه با پس گرفتن امضای 6-5 نفر می خواهند رای 196 نفر را بی اثر کنند.

وی تاکید کرد: برای سلب فوریت مجددا باید از مجلس رای گیری شود.
ابوترابی در پاسخ به این نماینده گفت: ما یک اصل طرح را داریم که مربوط به 2 سال پیش است و دسترسی به طراحان اولیه وجود ندارد.

وی افزود: با امضاء جمعی از همکاران طرح لزوم انگشت نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورودی کشور مجددا رای آورده و تصمیم هیات رئیسه با استناد به ماده 132 که صراحت دارد که چنانچه تعدادی از امضاکنندگان امضای خود را پس بگیرند لذا طرح از دستور کار مجلس خارج می شود.

ندیمی: بعدا ننویسند مجلس عقب نشینی کرد

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز با انتقاد نسبت به اقدام هیات رئیسه با اشاره به ماده 132 آئین نامه داخلی مجلس گفت :‌همین ماده ای که شما می خواندید می گوید زمانی امکان خارج کردن طرح از دستور کار مجلس وجود دارد که طرح اعلام وصول شده باشد و نه زمانی که نمایندگان فوریت آنرا به تصویب رسانند.

وی افزود: طوری عمل نکنیم که بعدا بنویسند مجلس عقب نشینی کرد.
نائب رئیس مجلس در پاسخ به ندیمی هم گفت: در این ماده تصریح شده که پس از اعلام وصول یک طرح قانونی چنانچه جمعی از امضاکنندگان تقاضای کتبی استرداد را بنمایند به طوریکه امضاکنندگان واقعی از 15 نفر کمتر شود طرح از دستور کار خارج می شود.

ندیمی در این هنگام گفت: ذیل همان ماده می گوید: در صورتی امکان استرداد طرح وجود دارد که تقاضای نمایندگان قبل از شور اول طرح باشد.
ابوترابی هم در پاسخ گفت‌: شوراول طرح هم هنوز مطرح نشده است.

سابقه رسیدگی به طرح از زبان حاجی بابائی

حمیدرضا حاجی بابائی عضو هیات رئیسه در این هنگام به بیان سابقه طرح پرداخت.

وی گفت: در هنگام شروع به کار مجلس هفتم بر اساس ماده 141 آئین نامه 15 نفر از نمایندگان درخواست بررسی طرح را ارائه می دهند.
وی افزود: متن اولیه طرح را خودم نوشتم و امضاهای آنرا هم گرفتم.

نماینده همدان خاطر نشان کرد: اینکه برخی دوستان ما در کمیسیون امنیت ملی می گویند چرا این طرح 2 سال در کمیسیون مانده است و چرا دیر به صحن علنی آمده است بنظر می رسد سیاستهای کمیسیون در این خصوص دخیل بوده است که بدلیل مصالح نظام رسیدگی به طرح را به تاخیر انداختند.

وی خطاب به نمایندگان معترض گفت: از دوستان اداره قوانین خواستم تا سابقه طرح را بیاورند.

اعلمی: ما با مصوبه کمیسیون مواجه هستیم

اکبر اعلمی نیز در یک تذکر آئین نامه ای گفت: این طرح در مرحله اول با 15 یا 20 امضا مطرح شده اما در حال حاضر ما با مصوبه کمیسیون تخصصی مجلس مواجه هستیم و نه با طرحی که از سوی نمایندگان فوریت آن پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به مواد آئین نامه گفت :‌استرداد طرح زمانی صورت می گیرد که طرح در مرحله شوراول باشد و نه زمانی که مصوب کمیسیون است.
نماینده تبریز خطاب به ابوترابی گفت‌: از هیات رئیسه تعجب می کنم که می خواهند طرح را با این استدلال مسترد کنند.

ابوترابی در پاسخ به اعلمی گفت‌: آئین نامه نظر شما را نگفته بلکه تنها گفته تقاضای استرداد باید قبل از تصویب شوراول باشد.


بروجردی: اکثریت مجلس به این طرح رای داده است

علاءالدین بروجردی نیز در حمایت از مصوبه کمیسیون اظهار داشت: با  توجه به اینکه فوریت طرح مطرح است لذا بحث شور اول و دوم مطرح نیست لذا مستندات شما در این خصوص وارد نیست.

وی افزود: آنچه که ما فوریت آنرا مطرح کردیم اکثریت مجلس به آن رای داده لذا این رای به این معناست که نمایندگان اصل موضوع را قبول دارند و اصرار دارند که این طرح به تصویب برسد و وظیفه ماست که به رای نمایندگان احترام بگذاریم.


جلالی: کودتای هیات رئیسه علیه این طرح

کاظم جلالی نیز در واکنش به تصمیم هیات رئیسه برای استرداد این طرح گفت :‌شما با این کار دارید خوراک برای بیگانگان درست می کنید.

وی با انتقاد از پس گرفتن امضاءها توسط اعضاء‌ هیات رئیسه اظهار داشت :‌این اقدام هیات رئیسه کودتا علیه این طرح است و بیشتر از این نمی شد مجلس را تحقیر کرد.

ابوترابی در پاسخ به تذکر جلالی گفت: یک مرتبه است که ما می گوئیم چگونه عمل کنیم بهتر است که در آن صورت می گفتیم سلب فوریت کنیم اما یک وقت است که می گوئیم طراحان امضایشان را پس گرفتند لذا باید طرح را از دستور کار خارج کنیم.

پس از این اظهارات تعدادی از نمایندگان تصمیم به خروج از جلسه علنی برای نصاب شکنی عدد جلسه را داشتند که نائب رئیس مجلس در واکنش به این اقدام اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم تصمیم منطقی بگیریم بهتر است فعلا طرح را مراعی نگه داریم و در جلسه بعد آنرا بررسی کنیم.
پس از این اظهارات محسن کوهکن در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان که اقدام اعضای هیات رئیسه را کودتا علیه این طرح عنوان کرده بود خطاب به ابوترابی گفت :‌خود شما در جلسه هیات رئیسه حضور داشتید در آنجا درخواست دولت و هیات رئیسه به بحث گذاشته شد و صحیح ترین تصمیم اتخاذ شد پس آنچه بحث در مورد آئین نامه و نحوه رسیدگی به این طرح مطرح شد نیازمند استدلال حقوقی است.

وی افزود: چون یکی از دوستان از لفظ کودتا نام برد می خواهم بگویم تصمیم هیات رئیسه با آنچه که تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند با هم متفاوت است و ربطی به هیات رئیسه ندارد.

این گزارش می افزاید: پس از بحث و تبادل نظر طولانی بالاخره هیات رئیسه اعلام کرد که کسانی که امضاهای خود را پس گرفتند مجددا طرح لزوم انگشت نگاری از اتباع آمریکایی در مبادی ورود را امضا کردند لذا مجددا طرح در دستور کار مجلس قرار می گیرد.


موافقت مجلس با کلیات لایحه افزایش حق عائله مندی و حق اولاد بازنشستگان

با رای نمایندگان مجلس مبنای پرداخت کمک هزینه عائله مندی بازنشستگان از 120 درصد به 360 درصد و حقوق پایه و مبنای پرداخت کمک هزینه حق اولاد از 35 درصد به 100 درصد حقوق پایه افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش شور اول کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح تبصره (3) الحاقی ماده (9) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، موضوع ماده (8) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 قرائت شد.

پس از قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی توسط مخبر این کمیسیون، وزیر رفاه و تامین اجتماعی در دفاع از این لایحه گفت: احقاق حقوق بازنشستگان منوط به اجازه امروز شما نمایندگان محترم است.

وی افزود: مجموع افزایش حق اولاد و حق عائله مندی که برای بازنشستگان در این لایحه پیش بینی شده است، 41 هزار و 770 تومان خواهد بود که برای این رقم در قانون بودجه 1385 ردیف دیده شده و قبلا بار مالی آن در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است اما چون نیاز به مجوز از مجلس دارد امروز در قالب لایحه اصلاح تبصره (3) الحاقی ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تقدیم مجلس شده است.

مصری تاکید کرد: این لایحه دغدغه مالی ندارد و در لایحه بودجه 85، 280 میلیارد تومان برای آن منظور گردیده است.

این گزارش می‌افزاید: پس از سخنان مصری، کلیات این لایحه به رای گذاشته شد که با 168 رای موافق به تصویب رسید.

کد خبر 7542

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز